Depresja Terapia

Depresja jest chorobą, z którą możesz sobie poradzić. Nawet, jeśli dziś wydaje Ci się to trudne lub wręcz niewykonalne i nawet wbrew temu, co mówią i piszą ludzie na ten temat, istnieją skuteczne sposoby walki z depresją, które przynoszą wymierne rezultaty.

Możesz pokonać depresję i to pokonać ją na tyle skutecznie, żeby żyć bez obaw, że ona kiedyś wróci i pokona Ciebie.

Jeśli Tobie lub komuś z Twoich najbliższych przydarzył się epizod depresyjny, jest kilka faktów, które musisz znać, aby wiedzieć z czym masz do czynienia.

1. Wg stanowiska Światowej Organizacji Zdrowia (WHO):

• terapia psychospołeczna powinna być metodą pierwszego wyboru w przypadkach depresji o przebiegu łagodnym, czyli takiej, kiedy choć z trudem, to jednak chodzisz do pracy, podtrzymujesz kontakty rodzinne i towarzyskie, wychodzisz z domu itp.
  • w depresji o przebiegu umiarkowanym i ostrym skuteczne jest leczenie farmakologiczne LUB psychoterapia.
  • leczenie farmakologiczne bywa  konieczne wobec ostrej depresji, np. przy zagrożeniu próbą samobójczą, autoagresją lub w podobnych przypadkach.
  • jedną z poważniejszych przeszkód w leczeniu depresji jest mylne diagnozowanie, w tym diagnozowanie depresji u osób, które jej nie mają i zalecanie im leczenia farmakologicznego.źródło

2. Współczesna nauka ani medycyna nie zna przyczyn depresji. Istnieją na ten temat dwie hipotezy, ale każda wymaga naukowego potwierdzenia. Są to:

• hipoteza neurochemiczna – mówi, że w mózgu osoby chorej dochodzi do zaburzenia równowagi neuroprzekaźników (głównie serotoniny), którą przywrócić mają leki antydepresyjne. Nie wyjaśnia ona jednak przyczyn tego zaburzenia – choć uczeni uważają, że są one genetyczne. Najsłabszy punkt tej hipotezy jest taki, że nie da się zbadać poziomu większości neuroprzekaźników w mózgu żywego człowieka inaczej, jak otwierając mu czaszkę.
  • hipoteza psychologiczna – mówi, że za stany emocjonalne chorego odpowiedzialne są jego myśli i procesy poznawcze (sposób, w jaki interpretuje rzeczywistość). Są one najczęściej podświadome, ale to właśnie one wywierają wpływ na jego zachowania, zdrowie i samopoczucie. Badacze różnią się opiniami co do przyczyn, najczęściej wymieniając wśród nich doświadczenia z przeszłości, czy społeczne mechanizmy adaptacyjne.

Myślę, że warto to wiedzieć i samodzielnie sprawdzić, aby na podstawie faktów podjąć decyzję o tym, w jaki sposób sobie pomóc.

Terapia, którą prowadzę, oferuje dosyć  realne i konkretne podejście. Koncentrujemy się tu najpierw na zmianie samopoczucia klienta, a dopiero potem szukamy indywidualnych przyczyn jego stanu.

2 thoughts on “Depresja Terapia

1. Słyszałem dużo dobrego o terapii NLPT. Czy mogłaby Pani wskazać jakieś ciekawe materiały (nawet w j. ang) na temat tego „nurtu”?

Dziękuje z góry.

2. Kinga Łakomska says:

Dzień dobry, w księgarniach własnie pojawiła się pierwsza tego rodzaju pozycja o NLPt mianowicie „Kliniczna skuteczność NLP i NLPt – analiza badań”.
    Moim zdaniem doskonała szczególnie dla osób odbywających podyplomowe szkolenia z NLP, tak samo jak dla badaczy czy praktyków. Zawiera wiele przykładów klinicznych i opisów przypadków. Polecam.